News, Culture & Society

Scotland Yard will NOT launch a criminal investigation into Martin Bashir’s BBC interview with Diana

Scotland Yard will not launch a criminal investigation into disgraced BBC journalist Martin Bashir’s bombshell Panorama interview with Princess Diana, the Metropolitan Police said after assessing Lord Dyson’s report into the 1995 documentary. 

An independent report by the ex-Master of the Rolls in May found Bashir had lied to obtain the interview, using ‘deceitful’ methods later covered up by a ‘woefully ineffective’ internal investigation by Tony Hall, who later became BBC director-general.  

Earl Spencer, Diana’s brother, had subsequently written to Metropolitan Police Commissioner Cressida Dick demanding the force investigate the Corporation, in a bid to pressure the Met for a full probe into how Bashir induced the princess to agree to the broadcast. 

The inquiry plunged the BBC into one of the worst crises in its history, with Diana’s two sons William and Harry accusing the broadcaster of ruining their mother’s life with its ‘deceitful’ exclusive and helping to bring about the tragic chain of events that led to her death in 1997. 

But in a statement on the independent report today, Scotland Yard announced it was ‘not appropriate to begin a criminal investigation into allegations of unlawful activity in connection with a documentary broadcast in 1995’. 

‘Following the publication of Lord Dyson’s report in May, specialist detectives assessed its contents and looked carefully at the law – once again obtaining independent legal advice from Treasury Counsel as well as consulting the Crown Prosecution Service,’ the force said.

‘As a result, the MPS has not identified evidence of activity that constituted a criminal offence and will therefore be taking no further action.’ 

Scotland Yard will not launch a criminal investigation into BBC journalist Martin Bashir ‘s Panorama interview with Diana, Princess of Wales , the Metropolitan Police said

An inquiry by Lord Dyson in May found Bashir (pictured) had lied to obtain the interview, using 'deceitful' methods later covered up by a 'woefully ineffective' internal investigation by Tony Hall, who later became BBC director-general

An inquiry by Lord Dyson in May found Bashir (pictured) had lied to obtain the interview, using ‘deceitful’ methods later covered up by a ‘woefully ineffective’ internal investigation by Tony Hall, who later became BBC director-general

Bashir commissioned forged bank statements (pictured) in flagrant breach of BBC rules to convince Earl Spencer to introduce him to Diana, Lord Dyson concluded in his excoriating inquiry

Alison Jackson, a publicity officer for Panorama, said she was told to tell the Panorama team that stories about Bashir's use of fake bank statements (one pictured) were being leaked by 'jealous colleagues'

Bashir commissioned forged bank statements (pictured) in flagrant breach of BBC rules to convince Earl Spencer to introduce him to Diana, Lord Dyson concluded in his excoriating inquiry

The BBC has been plunged into one of the worst crises in its history by the explosive fallout from the scandal, with Princes William and Harry accusing the corporation of ruining their mother's life with its 'deceitful' exclusive. Pictured: Diana with her sons

The BBC has been plunged into one of the worst crises in its history by the explosive fallout from the scandal, with Princes William and Harry accusing the corporation of ruining their mother’s life with its ‘deceitful’ exclusive. Pictured: Diana with her sons 

William (pictured during a filmed response to the report) privately vowed to continue his battle to uncover 'the truth' about how his mother came to be callously duped

William (pictured during a filmed response to the report) privately vowed to continue his battle to uncover ‘the truth’ about how his mother came to be callously duped 

Was Diana duped by BBC over charity cash request? Princess of Wales believed 75% of the profits of her interview with Martin Bashir would be donated 

Princess Diana believed that 75 per cent of the profits from her Panorama interview with Martin Bashir should go to charity, The Mail on Sunday has learned.

It comes as pressure mounted on the BBC last night to confirm the timing and details of when the profits from the 1995 interview would be donated to a charity chosen by the Royal Family.

The issue of a donation was first raised by Diana and it is understood that negotiations were ongoing just before the interview was shown.

Diana had hoped for a similar agreement to that struck between Prince Charles and ITV the previous year. But, in Diana’s case, the BBC refused to honour her wish.

It is understood Earl Spencer initially wrote to Dame Cressida in January, and has been in regular touch with the head of the specialist crime squad, Commander Alex Murray. 

According to a friend, Earl Spencer claimed several crimes had been committed. He believed his vulnerable sister was spun a web of lies by Bashir who had established ‘coercive control’ over her.

By filling her mind with terrifying conspiracy theories and tricking her into the interview, he claims the rogue BBC reporter and his superiors had committed blackmail, fraud and obtaining property by deception – because the corporation cashed in when rights to the sensational interview were sold around the world.

Bashir commissioned forged bank statements in flagrant breach of BBC rules to convince Earl Spencer to introduce him to Diana, Lord Dyson concluded in his excoriating inquiry.

Bashir admitted at the time to having the documents forged, but denied ever showing them to anybody. 

Matt Wiessler, a graphic artist who said back in 1996 that Bashir had asked him to forge bank documents to help earn Diana’s trust, said his career was ruined after he spoke out and was blacklisted by the broadcaster.

Around two months after the BBC interview aired, Mr Wiessler said his house was broken into and CDs containing the forged documents stolen.

He also said that work had dried up after the BBC blacklisted him, with documents released under freedom of information request backing his account up. Bosses had issued an edict never to work with him, in part because he had spoken to the media about the documents. 

Despite the fallout, it took until November 2020 for an inquiry to be established based on the Mail on Sunday’s reporting – culminating in the Dyson report.

The report slammed BBC bosses, including former director-general Tony Hall, for covering up information on how Bashir was able to secure the interview.

A 1996 internal inquiry into the interview was also slammed as ‘woefully ineffective’, forcing Tim Suter – another BBC boss who was part of the inquiry – to step down as chair of Ofcom. 

Tony Hall also left his job as head of the National Gallery, saying that continuing in the role would be a ‘distraction’. Bashir, who was still working as the BBC’s religion editor, also quit the corporation in May this year, citing health issues. 

BBC bosses are said to have orchestrated a campaign to smear staff speaking out against Bashir as jealous rivals. 

Alison Jackson, a publicity officer for Panorama, said she was told to tell the Panorama team that stories about Bashir’s use of fake bank statements were being leaked by ‘jealous colleagues’.

Asked about the Dyson report, the Prime Minister said: ‘I’m obviously concerned by the findings. I can only imagine the feelings of the Royal Family and I hope very much that the BBC will be taking every possible step to make sure nothing like this ever happens again.’ 

Princess Diana's brother Earl Spencer (pictured) demanded Scotland Yard investigate the BBC over her Panorama interview

Princess Diana’s brother Earl Spencer (pictured) demanded Scotland Yard investigate the BBC over her Panorama interview

Earl Spencer wrote to Cressida Dick (pictured), alleging his sister was the victim of blackmail and fraud

Earl Spencer wrote to Cressida Dick (pictured), alleging his sister was the victim of blackmail and fraud

Martin Bashir (pictured on May 3) deployed 'deceitful methods' to secure his BBC interview

The BBC's former director-general, Lord Hall of Birkenhead, 70, should not have believed Bashir

Bashir (left) faked bank statements to get to Diana while the BBC’s former director-general, Lord Hall of Birkenhead (right), has been accused of protecting him following his famous 1995 interview

BBC is set to pay £1.5m in Bashir ‘guilt money’: Profit from Corporation’s ‘deceitful’ interview with Diana would be paid to charity chosen by the Royal Family 

The BBC hopes to make amends for the Martin Bashir scandal by paying about £1.5 million ‘guilt money’ to a charity chosen by the Royal Family, The Mail on Sunday can reveal.

The unprecedented donation includes £1.15 million – the amount the Corporation made from selling the global rights to Bashir’s explosive Princess Diana interview – plus reparations.

An inquiry by Lord Dyson in May found Bashir had lied to obtain the 1995 interview, using ‘deceitful’ methods later covered up by a ‘woefully ineffective’ internal investigation by Tony Hall, who later became BBC director-general.

While the exact terms have yet to be finalised, and there is no date set for the money to paid, it is understood it will come from BBC Studios, the Corporation’s trading arm – a commercial operation not funded by the licence fee.

Home Secretary Priti Patel said there were ‘very strong searching questions’ for the BBC. 

In a televised statement delivered after Lord Dyson’s report was published, Prince William said: ‘I would like to thank Lord Dyson and his team for the report.

‘It is welcome that the BBC accepts Lord Dyson’s findings in full – which are extremely concerning – that BBC employees: Lied and used fake documents to obtain the interview with my mother; Made lurid and false claims about the Royal Family which played on her fears and fuelled paranoia; Displayed woeful incompetence when investigating complaints and concerns about the programme; and were evasive in their reporting to the media and covered up what they knew from their internal investigation.

‘It is my view that the deceitful way the interview was obtained substantially influenced what my mother said.  The interview was a major contribution to making my parents’ relationship worse and has since hurt countless others.

‘It brings indescribable sadness to know that the BBC’s failures contributed significantly to her fear, paranoia and isolation that I remember from those final years with her. But what saddens me most, is that if the BBC had properly investigated the complaints and concerns first raised in 1995, my mother would have known that she had been deceived. 

‘She was failed not just by a rogue reporter, but by leaders at the BBC who looked the other way rather than asking the tough questions. It is my firm view that this Panorama programme holds no legitimacy and should never be aired again. 

‘It effectively established a false narrative which, for over a quarter of a century, has been commercialised by the BBC and others. This settled narrative now needs to be addressed by the BBC and anyone else who has written or intends to write about these events.

‘In an era of fake news, public service broadcasting and a free press have never been more important. These failings, identified by investigative journalists, not only let my mother down, and my family down; they let the public down too.’ 

Prince Harry added: ‘Our mother was an incredible woman who dedicated her life to service. She was resilient, brave, and unquestionably honest. The ripple effect of a culture of exploitation and unethical practices ultimately took her life.

‘To those who have taken some form of accountability, thank you for owning it. That is the first step towards justice and truth. Yet what deeply concerns me is that practices like these – and even worse- are still widespread today. Then, and now, it’s bigger than one outlet, one network, or one publication.

‘Our mother lost her life because of this, and nothing has changed. 

‘By protecting her legacy, we protect everyone, and uphold the dignity with which she lived her life. Let’s remember who she was and what she stood for.’ 

‘Queen eats for comfort, Edward has AIDS, Camilla is depressed, Charles is in love with the Nanny’: How Earl Spencer’s scribbled notes from first meeting between Princess Diana and Martin Bashir became key evidence in Panorama probe

A jaw-dropping list of smears and lies allegedly peddled by Martin Bashir to clinch his sensational Princess Diana scoop was recorded by her brother – including the Queen ‘eating for comfort’ and Charles being in love with the family nanny.

Earl Spencer kept meticulous notes of a meeting held on September 19, 1995, when he introduced the BBC man to his sister at her Knightsbridge flat.  

Earl Spencer’s records show that Bashir allegedly claimed that Diana’s private letters were being opened, her car tracked and phoned tapped with her bodyguard plotting against her, and close friends were betraying her.

Earl Spencer’s handwritten log of the meeting with Bashir at his sister’s flat in Knightsbridge also includes a note saying: ‘Camilla: depressed, but quiet for time being’. 

In an execrable reference to Prince Edward, Spencer recorded Bashir as saying that the Queen’s youngest son was receiving treatment for Aids at the Royal Marsden Hospital in London. Even the Queen was mentioned. Spencer noted Bashir as saying she was ‘very ill with heart problems’ and that she was a ‘comfort eater’.  

Earl Spencer

Bashir holding a Bafta award for his Diana interview

Earl Spencer (left) kept detailed notes when he met Martin Bashir (seen right holding a Bafta award for his Diana interview) when he met the BBC journalist with Diana at his sister’s flat 

Bashir is accused of effectively grooming the vulnerable princess by playing to her worst fears. Pictured is a still from the 1995 interview

Bashir is accused of effectively grooming the vulnerable princess by playing to her worst fears. Pictured is a still from the 1995 interview 

From officials bugging Diana’s car to warnings her reputation would be ‘destroyed’: Earl Spencer’s handwritten scraps that could shred Bashir’s career 

1: Diana’s ‘scum’ former bodyguard 

Bashir’s opening gambit that three MI6 agents had told him Prince Charles’s private secretary Richard Aylard was ‘orchestrating’ things surrounding Diana. This involved Ken Wharfe, Diana’s former bodyguard, described as ‘scum’.

Diana was already paranoid her staff and friends were betraying her and, at the meeting, the broadcaster allegedly brandished bank statements purportedly showing her closest aides were selling her secrets. 

2: Charles’ secretary ‘paid by Jonathan Dimbleby’ 

Aylard, it was claimed, had been paid by the broadcaster Jonathan Dimbleby. A decision to reinvent the prince had been taken by aides two years earlier. A year later this allegedly included attacking both Diana and the Spencer family.

3: Charles ‘discussing ”end game”’

The notes, handed to Lord Dyson, include allegations MI6 had recorded Prince Charles and his private secretary planning the ‘end game’ – an extraordinary and false hint the heir to the throne was plotting to ‘destroy’ the Spencers and force them to flee to the US. 

Charles Spencer's detailed notes, from one to five. The manila file contains notes of every meeting he had with Bashir, the logs of phone calls the BBC man made along with the faxes, the letters and even the gushing thank you cards that the reporter sent him

Charles Spencer’s detailed notes, from one to five. The manila file contains notes of every meeting he had with Bashir, the logs of phone calls the BBC man made along with the faxes, the letters and even the gushing thank you cards that the reporter sent him

4: Spencers’ reputation ‘would be destroyed’ 

Spencers’ reputation to be destroyed. In another remark recorded by Earl Spencer, Bashir claimed Prince Charles wanted Spencer’s then wife, Victoria, dead. Diana meanwhile would be forced to move to America — possibly with her brother.

5: Will Carling affair claim

His relates to the stories during 1995 of the close friendship between Diana and the married England rugby captain Will Carling. Spencer notes Bashir’s assertion that the newspaper stories had been ‘fed’ by Carling’s wife Julia.

9: Diana’s car ‘bugged’

This note describes Bashir's alleged claim that Diana had been bugged by officials

This note describes Bashir’s alleged claim that Diana had been bugged by officials 

The claim that Diana’s cars and phone lines being bugged and her post intercepted would have increased her worries she was being spied on. 

Bashir told Lord Dyson he would not have made these claims at a first meeting, the Telegraph reported.

17: Camilla ‘depressed’

Camilla was allegedly described by Bashir as 'depressed, but quiet for the time being'. The second line refers to William and Harry's nanny, Tiggy Legge-Bourke

Camilla was allegedly described by Bashir as ‘depressed, but quiet for the time being’. The second line refers to William and Harry’s nanny, Tiggy Legge-Bourke

In the interview, Diana made her feelings clear on Camilla, famously saying, ‘There are three of us in this marriage.’ 

Mentioning her could have been an attempt by Bashir to prompt her to speak out.

‘Tiggy’ is a reference to Tiggy Legge-Bourke, William and Harry’s nanny who Charles was accused of having an affair with in claims that were subsequently dismissed. 

17b: Philip’s ‘v unpleasant correspondence’

Earl Spencer recorded Bashir as describing 'very unpleasant correspondence' allegedly sent by Prince Philip to Diana and Sarah Ferguson

Earl Spencer recorded Bashir as describing ‘very unpleasant correspondence’ allegedly sent by Prince Philip to Diana and Sarah Ferguson

This claims Diana had received ‘v unpleasant correspondence’ from Philip and suggests he was annoyed at her ‘hero status’. 

It also references Edwina Mountbatten, the wife of Earl Mountbatten of Burma, who was known to have had affairs.

19: Fergie’s business deals in the US

Another reference to Sarah Ferguson, this time describing her trips to the US to try and forge a business career

Another reference to Sarah Ferguson, this time describing her trips to the US to try and forge a business career 

Sarah Ferguson and Prince Andrew divorced in 1996. This note refers to her numerous trips to the US to forge a business career.

It adds that Andrew still ‘look[ed] after her’ following their divorce by supporting her financially.

20: ‘Queen eats for comfort’  

This note suggests the Queen was unwell, stating ‘Queen ill: heart’ and adds she ‘eats for comfort’.

Read more at DailyMail.co.uk