News, Culture & Society

Bild sacks its embattled editor-in-chief over affair with worker NINE years his junior

Bild sacks its embattled editor-in-chief over affair with worker NINE years his junior after fresh investigation by rival journalists

  • Julian Reichelt, editor-in-chief of Bild, was sacked by the company which owns the paper, Axel Springer
  • He was on temporary leave earlier this year after admitting having affairs with women on the staff
  • Mr Reichelt was later reinstated and cleared of wrongdoing by a compliance investigation
  • Journalists at Ippen media group protested after a story about his conduct was not published


Bild has sacked its editor-in-chief today over an affair with a worker nine years his junior after fresh investigations by rival journalists. 

Julian Reichelt, the editor-in-chief of Bild, Germany’s top-selling newspaper, was dismissed by its media company Axel Springer.

It follows a report  published on Sunday by the New York Times containing more details of an internal probe by Axel Springer into Mr Reichelt’s alleged affair with a trainee.

Julian Reichelt, (pictured) the editor-in-chief of Bild, Germany’s top-selling newspaper, was dismissed by its media company Axel Springer

Mr Reichelt was on temporary leave earlier this year after admitting having affairs with women on the staff.

He was later reinstated and cleared of wrongdoing by a compliance investigation which looked into abuse of power after Bild’s publishing company said his actions did not warrant dismissal.

Axel Springer bought Politico in August and said it had ‘gained new insights’ about Mr Reichelt’s behaviour after recent press research.  

Mathias Döpfner (pictured), is the chairman of media company Axel Springer, who owns Bild and dismissed Mr Reichelt today

 Mathias Döpfner (pictured), is the chairman of media company Axel Springer, who owns Bild and dismissed Mr Reichelt today

Mr Reichelt was sacked following a report published on Sunday by the New York Times containing more details of an internal probe by Axel Springer into Mr Reichelt's alleged affair with a trainee

Mr Reichelt was sacked following a report published on Sunday by the New York Times containing more details of an internal probe by Axel Springer into Mr Reichelt’s alleged affair with a trainee

In a statement on its website the company said:  ‘The management board learned that Julian Reichelt had not clearly separated private and professional matters even after the compliance proceedings were concluded in the spring’.

The statement also said Mr Reichelt ‘had not been forthcoming about the truth.’

Journalists at the newspaper group protested their publishers decision to halt an investigation into an alleged abuse of power by Mr Reichelt. 

Ippen media group, run by publisher Dirk Ippen was accused of ‘breach of trust’ in a letter circulated on social media late on Sunday. 

They decided to halt the report which had been months in the making. 

 The letter was dated Friday and the report had been due to be published on Sunday. 

Their investigation focused on Mr Reichelt, who has faced scrutiny over his management style which allegedly included bullying staff and abusing his power towards female employees.  

Ippen media group, run by publisher Dirk Ippen (pictured) was accused of 'breach of trust' in a letter circulated on social media late on Sunday

Ippen media group, run by publisher Dirk Ippen (pictured) was accused of ‘breach of trust’ in a letter circulated on social media late on Sunday

Mr Reichelt was on temporary leave earlier this year after admitting having affairs with women on the staff

Mr Reichelt was on temporary leave earlier this year after admitting having affairs with women on the staff

Four members of Ippen’s investigations team said in the letter that their report would have brought ‘new and exclusive’ information to light and was thoroughly fact checked and approved by lawyers.  

‘The fact that you nevertheless decided not to let us publish the story runs counter to all the rules of independent reporting,’ the letter said.

The media group defended their decision to stop the story being published.  

In a statement they said:  ‘As a media group that stands in direct competition to Bild, we must carefully ensure that we avoid the impression we might want to economically harm a competitor.’

They added that doing so was ‘not an easy or quick decision.’

‘In the end it’s the clear right of a publisher to set guidelines for his media,’ 

The company, which owns numerous newspapers in Germany and last year acquired Buzzfeed’s German brand, denied that there had been any pressure from Axel Springer executives about the decision. 

They said communication with its rival publisher on the story had been limited to ‘the usual exchange of letters between lawyers on either side that occurs in such cases.’

Axel Springer has successfully expanded its business in the United States in recent years. It owns online media company Insider and the business-oriented Morning Brew, and in August it announced a deal to buy the U.S.-based political news company Politico and the tech news site Protocol.

Axel Springer did not respond to a request for comment. 

Read more at DailyMail.co.uk